perjantai 4. toukokuuta 2018

Henkilökohtaisten avustajien verkkoyhteisö HAFI

Tässä blogissa olen useampaan otteeseen maininnut JHL:n henkilökohtaisetavustajat.fi- verkkopalvelun,mutta tässä postauksessa tarkoituksena on käydä yksityiskohtaisesti läpi se, mistä verkkopalvelu löytyy,mikä sen tarkoitus on ja mitä siellä voi tehdä.

JHL on ammattiliitoista ainoa, joka aktiivisesti ajaa henkilökohtaisten avustajien etuja ja asemaa työelämässä. Tehtävä ei ole helppo, koska avustajat ovat valtavan heterogeeninen, melkein 30000 ihmisen joukko joka työskentelee useamman eri työehtosopimuksen alla. Lisäksi useat avustajat ovat suorassa työsuhteessa avustettaviinsa, mikä on työelämän kentällä täysin poikkeuksellista. Tässä tilanteessakin sopimuksia on erilaisia riippuen siitä, onko työnantaja itse järjestäytynyt Heta- liiton jäseneksi. Henkilökohtaiset avustajat työskentelevät pääsääntöisesti yksin, ilman työkavereiden ja työsuojelukoneiston tukea. Siksi JHL on panostanut näkyvästi henkilökohtaisten avustajien työtilanteeseen ja edunvalvontaan, ja luonut aivan uudenlaisen verkkoyhteisön avustajien tueksi. Hafi on ollut käynnissä marraskuusta 2016 alkaen, ja kehittämistyö jatkuu tämän vuoden loppuun saakka.

Henkilökohtaiset avustajat- palvelu (tästä eteenpäin HAFI) on luotu tarpeeseen
keskustella, kysyä ja saada tietoa. Portaalin tietopakki- osuuteen on koottu tietoa
työehtosopimuksista, työsuojelusta, työtehtävistä ja ohjeistusta ammatilliseen
vuorovaikutukseen. Osiosta löytyy myös työkaluja työssä jaksamiseen ja sivulla voi testata myös
omien ammatillisten rajojen kuormitusta. Kysymykset ja vastaukset- osiossa
voi kysyä avustajan työhön ja työsuhteisiin liittyvistä asioista. Sivustolle on koottu
yleisimmät kysymysaiheet, kuten palkka, työolot, työaika, vuosilomat, työterveys tai
tehtävänkuva. Osiosta löytyy myös yleisimpiä kysymyksiä liittyen jäsenasioihin
sekä vaikuttamisen väyliin.

HAFIn tärkein osio on kahvihuone. Kahvihuone tarjoaa nimensä mukaisesti avustajille paikan, jossa viettää taukoa työstä ja keskustella muiden kanssa oikeastaan mistä vain mielessä pyörivistä asioista. Keskustelunaiheita ovat olleet muun muassa työsuhteeseen tässä ja nyt liittyvät asiat, kuten sairaslomat, tartuntatautriskit, palkanlaskenta tai haastavan avustettavan kohtaaminen (josta viimeksi kirjoittamani teksti löytyy täältä). Kahvihuoneessa on käyty keskustelua myös koulutuksista, ajankohtaisista avustajan työhön liittyvistä kampanjoista ja uutisista ja työehtosopimusten neuvotteluista. Sivustolla kysymyksiin vastaavat ja keskusteluun osallistuvat koulutetut moderaattorit sekä liiton henkilökohtaisten avustajien asioihin perehtyneet työntekijät ja tietenkin toiset avustajat, vertaiset.

HAFIin kirjautuminen ja sen käyttäminen on helppoa, myös mobiilissa. Palveluun voi rekisteröityä kuka tahansa, eli ammattiliiton jäsenyyttä ei edellytetä (vaikkakin se on työntekijän oikeusturvan ja edunvalvonnan kannalta äärimmäisen suositeltavaa. JHL:n jäseneksi voi liittyä tästä). HAFIin luodaan normaalisti käyttäjätunnus ja salasana (liiton jäsenillä käyttäjätunnuksena toimii jäsennumero) ja omia tietoja voi päivittää suoraan portaaliin. Kysymyksiä ja keskustelunavauksia kirjoitetaan nimimerkin takaa. Sivustolla on helppo liikkua ja se on kauttaaltaan hyvin selkeä. Palvelunkäytön edellytykset ovat siis erittäin helpot.

Osallistuin HAFI-palvelun moderaattorien koulutukseen, missä keskusteltiin palvelun
tekniikasta, tietoturvasta ja kehittämisestä. Koulutus toimi myös harvinaisena live-
kohtaamispaikkana tavata muita henkilökohtaisia avustajia ympäri Suomea. On selvää, että avustajat kaipaavat tilaa, jossa keskustella kollegoiden kanssa. Jo koulutuksen alkumetreillä esille nousi useita erilaisia haasteita, joiden kanssa avustajat ovat tekemisissä päivittäin. HAFI tarjoaa helposti
lähestyttävät puitteet verkostoitumiselle, järjestäytymiselle, keskustelulle ja erityisesti avustajien työssä äärimmäisen tärkeälle vertaistuelle.

Itse en nähnyt mitään syytä olla liittymättä, joten rohkaisenkin aivan jokaista henkilökohtaista avustajaa rekisteröitymään HAFIin. Jakakaa myös HAFIn ilosanomaa kohdatessanne muita avustajia firmojen avustajatapaamisissa, työvuoron vaihtuessa lennosta tai kuullessanne jonkun tekevän tätä työtä. HAFin käyntikortit ovat kevyitä pitää lompakossa mukana ja niitä kannattaa jaella eteenpäin aina sopivan tilaisuuden tullen. Henkilökohtaisten avustajien sekä HAFI-asioista liitossa vastaavat toimitsijat Veikko Lehtonen (tämän linkin takaa luettavissa Veikon blogitekstejä liittyen avustamiseen) ja Matti Mamia. Heiltä saa kysyttäessä käyntikortteja ja lisätietoa kaikista avustajan työhön liittyvistä asioista. Koska avustajien joukko on kirjaimellisesti aivan siellä sun täällä, on tärkeää huomata meitä yhdistävät mahdollisuudet. Koulutuksessa opin, että jos edes puolet henkilökohtaisista avustajista järjestäytyisi JHL:n, olisivat henkkarit heittämällä liiton suurin ammattiryhmä. Ja kaikkihan sen tietävät, että joukossa on voimaa.

Terkkuja JHL-opistolta Hafi- moderaattorien koulutuksesta

Ihanaa kevättä kaikille, pistäkää myös blogia jakoon <3
xoxo Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti